Gjennom merkevareersøkelser kartlegger vi hvordan din merkevare oppfattes i markedet. Vi måler kjennskap, assosiasjoner og omdømme, slik at du kan styrke din markedsposisjon. Innsikten vi leverer hjelper deg med å justere merkevarestrategier for å øke synlighet, troverdighet og kundelojalitet.
Styrk din markedsposisjon
Hva?
En merkevareundersøkelse hjelper deg med å forstå hvordan din merkevare oppfattes i befolkningen generelt eller blant utvalgte målgrupper. Ved å samle inn responser fra kunder og potensielle kunder, oppnår din virksomhet en dypere forståelse av merkevarens styrker og svakheter, og hvordan den skiller seg ut fra konkurrerende merkevarer.
Hos InFact tilbyr vi skreddersydde undersøkelsesopplegg som tilpasser dine innsiktsbehov. En merkevareundersøkelse vil typisk måle viktige aspekter som kjennskap til merkevaren, merkevareassosiasjoner og merkevarevurderinger.
Hvorfor?
Gjennom en merkevareundersøkelse oppnår du verdifull innsikt om styrken til din merkevare. Ved å kartlegge eksisterende og potensielle kunders oppfatning, lojalitet og tilknytning til merkevaren, kan din virksomhet få det nødvendige innsiktsgrunnlaget for å justere den eksiterende merkevarestrategien. Dette kan bidra til å øke konkurranseevnen i markedet, skape en mer konsistent merkevareopplevelse og sikre bærekraftig vekst.
Hvem?
Hvordan fungerer det
InFact tilbyr et bredt spekter av undersøkelsesmetoder for å gjennomføre merkevareundersøkelser. Hvilken metode du bør velge avhenger av ditt innsiktsbehov. Våre markedsanalytiske rådgivere er behjelpelige med å skreddersy et metodisk opplegg som passer dine behov og preferanser.
Når det gjelder valg av metodiske verktøy, går det viktigste skillet mellom kvantitative og kvalitative metoder. Disse kan brukes hver for seg eller i kombinasjon, slik at du oppnår mest mulig helhetlig innsikt om din merkevare.
Kvantitative metoder
Slike metoder innebærer innsamling av tallbaserte data. Her er målet er å analysere sammenhengen mellom variabler ved hjelp av statistiske teknikker. Ved å kvantifisere oppfatninger av din merkevare, gir disse metodene klare, tallfestede svar på hvordan ulike faktorer påvirker styrken til merkevaren.
Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer for kvantitative metoder for å kartlegge merkevarestyrke:
- Webundersøkelser (CAWI)
- Telefonundersøkelser (CATI)
Kvalitative metoder
Kvalitative metoder innebærer innsamling av kvalitative og ikke-numeriske data som legger grunnlag for dybdeanalyser av hvordan ulike målgrupper oppfatter din merkevare. Slike metoder er spesielt nyttige når du ønsker å utforske komplekse sammenhenger og forstå de bakenforliggende årsakene til at din merkevare oppfattes som den gjør.
Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer for kvalitative metoder for å kartlegge merkevarestyrke:
- Dybdeintervjuer
- Fokusgrupper
- Mobiletnografi
- Oversiktsstudier
All datainnsamling hos InFact utføres i samsvar med ICC/ESOMAR International Code of Conduct for Market and Opinion Research. Dette innebærer blant annet at all behandling av personopplysninger utføres i henhold til General Data Protection Regulation (GDPR).
Hva får jeg?
Hos InFact tilbyr vi skreddersøm også når det gjelder rapportformat. Følgende rapportformater er populære blant våre kunder:
Powerpoint-rapport
Her vil vårt analyseteam med statistisk og samfunnsvitenskapelig ekspertise utforme en rapport som oppsummerer resultater og graver dypere i spesielt interessante sammenhenger. Resultatene presenteres typisk i form av grafer og tabeller, ledsaget av tekstlige fortolkninger. Slike PPT-rapporter er spesielt anvendelige dersom du har behov for å effektivt kommunisere resultatene videre til andre, enten eksternt eller internt i organisasjonen. Vi er også behjelpelige med å tilpasse rapporten til dine visuelle maler dersom du ønsker det.
Word/PDF
InFact tilbyr også mer utfyllende rapporter i MS Word- eller PDF-format. Her utformer vi lengre skriftlige tekster etter ønsket oppsett. Resultatene presenteres typisk i form av grafer, tabeller og statistiske mål, samt lengre tekstlige fortolkninger og diskusjoner av resultatene i undersøkelsen.
Dashbord
Dersom for undersøkelsen er basert på kvantitativ datainnsamling via telefonintervjuer kan du som kunde få tilgang til et dashboard på vår plattform NG Survey. Her kan komplekse datasett visualiseres og gjøres tilgjengelige for enkel tolkning. Dashboardet gir en intuitiv oversikt over undersøkelsesresultatene, med brukervennlige funksjoner designet for effektiv dataanalyse.
La oss hjelpe til med veksten!
Ta gjerne kontakt med en av våre ansatte for en uforpliktende samtale om undersøkelser og innsikt på survey@infact.no.