Politiske meningsmålinger er en metode for å samle inn og analysere informasjon om befolkningens holdninger til politiske partier, kandidater, bestemte saker og samfunnsrelaterte spørsmål. Ved hjelp av strukturert datainnsamling kan vi kartlegge hva ulike grupper av velgere mener, og hvordan deres partipreferanser har endret seg over tid.
Hos InFact tilbyr vi skreddersydde undersøkelsesopplegg som tilpasses dine innsiktsbehov. I våre politiske meningsmålinger kartlegger vi typisk hvilket parti respondentene ville stemt på dersom det var stortings- eller kommunevalg i morgen, og hvilket parti de stemte på ved forrige stortings- eller kommunevalg. Vi henter også inn informasjon om bakgrunnsvariabler som kjønn, alder og geografisk bosted.
Hva?
Hvorfor?
Gjennom politiske meningsmålinger oppnår du verdifull innsikt om befolkningens politiske holdninger og partipreferanser, og hvordan slike holdninger og preferanser er under endring. Slike meningsmålinger kan også innsikt gi i hvilke politiske saker som engasjerer, og hvordan politikere og politiske standpunkter oppfattes.
Resultatene fra politiske meningsmålinger brukes typisk av medier og forskere for å forstå befolkningens politiske preferanser. De brukes også som innsiktsgrunnlag av politiske partier og organisasjoner for å kunne tilpasse kommunikasjon og politiske strategier.
Hvem?
Hos InFact tilbyr vi meningsmålinger rettet mot hele Norges befolkning, og mot befolkingen på fylkesnivå og kommune-/valgkretsnivå. Standardformat for landsrepresentative undersøkelser er 1000 komplette intervjuer, som gir en maksimal feilmargin på +/- 3 %. Undersøkelsene er representative på kjønn, alder og geografiske regioner, og resultatene brytes også ned på disse bakgrunnsvariablene.
Hvordan?
InFact tilbyr både egne dedikerte undersøkelser og mindre omnibus-undersøkelser der du som kunde kan delta med et begrenset antall spørsmål. Vi benytter oss av automatiske telefonintervjuer (IVR) for representative, kvantitative undersøkelser. Vi tilbyr også kvalitative datainnsamlingsmetoder som dybdeintervjuer og fokusgrupper for oppdragsgivere som ønsker dybdeinnsikt om politiske holdninger og partipreferanser.
Vi har analytiske rådgivere med samfunnsvitenskapelig doktor- og mastergradskompetanse, og som er behjelpelige med å skreddersy metodiske opplegg som passer dine behov og preferanser.
Som analysebyrå sikrer vi høy kvalitet i alle ledd, fra utforming av spørsmål til tolkning av resultater. All datainnsamling hos InFact utføres i henhold til ICC/ESOMAR internasjonale kodeks for utøvelse av markeds- og opinionsundersøkelser. Dette innebærer blant annet at all behandling av personopplysninger foretas i tråd med personvernforordningen GDPR.
Kvantitative metoder
Slike metoder innebærer å samle inn numeriske data. Målet her er å analysere forholdet mellom variabler ved hjelp av statistiske teknikker. Ved å kvantifisere dine kunders meninger og erfaringer gir disse metodene klare, numeriske svar på hvordan ulike faktorer påvirker kundetilfredsheten. Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer for kvantitative metoder for å gjennomføre kunde- og medlemsundersøkelser:
- Automatiserte telefonintervjuer (landsrepresentative og lokale)
- Webintervjuer basert på kundelister
- Webintervjuer basert på landsrepresentative respondentpaneler
Kvalitative metoder
Kvalitative metoder innebærer å samle inn kvalitative og ikke-numeriske data som gir grunnlag for dybdeanalyser av ulike målgruppers tilfredshet. Slike metoder er spesielt nyttige når du ønsker å utforske komplekse relasjoner og forstå de underliggende årsakene til kundetilfredshet. Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer for kvalitative metoder for å gjennomføre kunde- og medlemsundersøkelser:
- Dybdeintervjuer (fysiske og digitale)
- Fokusgrupper (fysiske og digitale)
- Mobiletnografi/digitale dagbøker
- Oversiktsanalyser/desk research
All datainnsamling hos InFact utføres i samsvar med ICC/ESOMAR International Code of Conduct for Market and Opinion Research. Dette innebærer blant annet at all behandling av personopplysninger utføres i henhold til General Data Protection Regulation (GDPR).
Hva får jeg?
Powerpoint-rapport
Her vil vårt analyseteam med statistisk og samfunnsvitenskapelig ekspertise utforme en rapport som oppsummerer resultater og graver dypere i spesielt interessante sammenhenger. Resultatene presenteres typisk i form av grafer og tabeller, ledsaget av tekstlige fortolkninger. Slike PPT-rapporter er spesielt anvendelige dersom du har behov for å effektivt kommunisere resultatene videre til andre, enten eksternt eller internt i organisasjonen. Vi er også behjelpelige med å tilpasse rapporten til dine visuelle maler dersom du ønsker det.
Word/PDF
InFact tilbyr også mer utfyllende rapporter i MS Word- eller PDF-format. Her utformer vi lengre skriftlige tekster etter ønsket oppsett. Resultatene presenteres typisk i form av grafer, tabeller og statistiske mål, samt lengre tekstlige fortolkninger og diskusjoner av resultatene i undersøkelsen.
Dashboard
Dersom for undersøkelsen er basert på kvantitativ datainnsamling via telefonintervjuer kan du som kunde få tilgang til et dashboard på vår plattform InFact Survey. Her kan komplekse datasett visualiseres og gjøres tilgjengelige for enkel tolkning. Dashboardet gir en intuitiv oversikt over undersøkelsesresultatene, med brukervennlige funksjoner designet for effektiv dataanalyse.