Vi hjelper deg med å forstå hvordan byer og tettsteder oppleves av innbyggere, besøkende og potensielle tilflyttere. Vi analyserer aspekter som livskvalitet, trivsel, tilgjengelighet og tilrettelegging av tjenester. Innsikten gir deg innsikt om stedets omdømme, potensialer for forbedring og muligheten til å videreutvikle ditt område for økt attraktivitet og tilfredshet.
Steds- og innbyggerundersøkelser
Hva?
Steds- og innbyggerundersøkelser gir viktig innsikt om hvordan innbyggere opplever kvaliteten på livet i byer, tettsteder eller andre geografiske områder. Slike undersøkelser gjør det også mulig å undersøke stedets omdømme og hvordan potensielle nye innbyggere vurderer stedet som et mulig bosted.
Hos InFact tilbyr vi skreddersydde undersøkelsesopplegg som tilpasser innsiktsbehovene til ditt område. Slike undersøkelser tar typisk sikte på å måle aspekter som trivsel, trygghet, infrastruktur, jobbmarked, boligmarked, og tilgjengelighet av tjenester og tilbud knyttet til f.eks. skole, helse og velferd, natur, kultur, idrett og fritidsaktiviteter.
Hvorfor?
Gjennom steds- og innbyggerundersøkelser kan kommuner, fylkeskommuner, næringsliv, utbyggere og andre aktører få innsikt i innbyggernes erfaringer, behov og forventninger. På denne måten kan vi identifisere forbedringspotensialer som kan danne et datadrevet grunnlag for målrettede tiltak. Resultatene kan bidra til å utvikle strategier for bærekraftig vekst, forbedre tilbudene til innbyggerne og styrke stedets omdømme, noe som i sin tur kan øke tilflytting og redusere fraflytting.
Hvem?
InFact tilbyr steds- og innbyggerundersøkelser rettet inn mot både eksisterende innbyggere og potensielle nye innflyttere fra spesifikke områder. Antallet deltakere i slike undersøkelser vil variere med hensyn til dine innsiktsbehov.
Dersom du ønsker representative undersøkelser der resultatene skal kunne generaliseres til hele befolkningen i det aktuelle området, vil det som en tommelfingerregel være tilstrekkelig med ca. 1000 deltakere.
Rekrutteringen av deltakere til undersøkelsen kan gjøres gjennom følgende kanaler:
Via undersøkelsespaneler som vi i InFact har tilgang til.
Via registre over aktive telefonnumre i ditt område.
Via kommuners tilgang til innbyggeres epost-adresser i Altinn-/Digipost-systemer. Denne løsningen vil primært være aktuell dersom oppdragsgiver selv er tilknyttet offentlig sektor og har tilgang til slike registre.
Hvordan fungerer det
InFact tilbyr et bredt spekter av undersøkelsesmetoder for å gjennomføre steds- og innbyggerundersøkelser. Hvilken metode du bør velge avhenger av ditt innsiktsbehov. Våre markedsanalytiske og samfunnsvitenskapelige rådgivere er behjelpelige med å skreddersy et metodisk opplegg som passer dine behov og preferanser.
Når det gjelder valg av metodiske verktøy, går det viktigste skillet mellom kvantitative og kvalitative metoder. Disse kan brukes hver for seg eller i kombinasjon, slik at du oppnår mest mulig helhetlig innsikt om brukererfaringer.
Kvantitative metoder
Slike metoder innebærer innsamling av tallbaserte data. Her er målet er å analysere sammenhengen mellom variabler ved hjelp av statistiske teknikker. Ved å kvantifisere innbyggernes synspunkter og erfaringer, gir disse metodene klare, tallfestede svar på hvordan ulike faktorer påvirker tilfredshet og attraktivitet.
Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer av kvantitative metoder for å steds- og innbyggerundersøkelser:
- Webundersøkelser (CAWI)
- Telefonundersøkelser (CATI)
Kvalitative metoder
Kvalitative metoder innebærer innsamling av kvalitative og ikke-numeriske data som legger grunnlag for dybdeanalyser av innbyggeres opplevelser og erfaringer. Slike metoder er spesielt nyttige når du ønsker å utforske komplekse sammenhenger og forstå de bakenforliggende årsakene til ulike opplevelser og erfaringer.
Hos InFact tilbyr vi følgende hovedformer av kvalitative metoder for å gjennomføre steds- og innbyggerundersøkelser:
- Dybdeintervjuer
- Fokusgrupper
- Mobiletnografi
All datainnsamling hos InFact utføres i henhold til ICC/ESOMAR internasjonale kodeks for utøvelse av markeds- og opinionsundersøkelser. Dette innebærer blant annet annet at all behandling av personopplysninger foretas i tråd med personvernforordningen GDPR.
Hva får jeg?
Powerpoint-rapport
Her vil vårt analyseteam med markedsanalytisk og samfunnsfaglig ekspertise utforme en rapport som oppsummerer resultater, graver dypere i spesielt interessante sammenhenger, og gir innspill til veien videre basert på innsiktene fra undersøkelsen. Resultatene presenteres ofte i form av grafer og tabeller, ledsaget av tekstlige fortolkninger av dette. Slike PPT-rapporter er spesielt anvendelige dersom du har behov for å effektivt kommunisere resultatene videre til andre, enten eksternt eller internt i virksomheten. Vi er også behjelpelige med å tilpasse rapporten til dine visuelle maler dersom du ønsker det.
Word/PDF
InFact tilbyr også mer utfyllende rapporter i MS Word- eller PDF-format. Her utformer vi lengre skriftlige tekster etter ønsket oppsett, enten du ønsker markedsanalytiske rapporter eller rapporter som tilfredsstiller akademiske formkrav til vitenskapelige forskningsrapporter. Resultatene presenteres typisk i form av grafer, tabeller og statistiske mål, samt lengre tekstlige fortolkninger og diskusjoner av resultatene i undersøkelsen.
Dashbord
Dersom steds- og innbyggerundersøkelsen er basert på kvantitativ datainnsamling via telefon- eller webundersøkelse, kan du få tilgang til et analyse-dashboard på vår plattform InFact Survey, der du selv kan utforske resultatene fra undersøkelsen. Her kan komplekse datasett visualiseres og gjøres tilgjengelige for enkel tolkning. Dashboardet gir en intuitiv oversikt over undersøkelsesresultatene, med brukervennlige funksjoner designet for effektiv dataanalyse.