Automatiserte telefonundersøkelser (IVR)
Interactive Voice Response (IVR) er en kvantitativ datainnsamlingsmetode der spørsmål og svaralternativer er forhåndsinnspilt av en av våre erfarne medarbeidere. Respondentene svarer enkelt ved å bruke tastene på telefonen.
Dette gir en standardisert, effektiv og rimelig innsamling – uten at det går på bekostning av kvaliteten.
Vi gjennomfører både tilfeldige og stratifiserte utvalg, basert på nasjonale oversikter over alle tilgjengelige telefonnumre i Norge och Sverige.
IVR er en velprøvd metode som vi i en årrekke har brukt i politiske meningsmålinger – både nasjonalt og lokalt. Metoden gir høy presisjon og bred geografisk dekning.
En viktig fordel med IVR er den standardiserte gjennomføringen: alle respondenter får identisk opplesning av spørsmål og svaralternativer, uten variasjon i tonefall, formuleringer eller sosial interaksjon. Dermed reduseres risikoen for intervjuerbias og påvirkning fra ulike stimuli som ofte følger med tradisjonelle, manuelle telefonintervjuer – som for eksempel forskjeller i ulike intervjueres stemmebruk og sosiale signaler.
En annen betydelig fordel med IVR-metoden er høy grad av anonymitet. Fraværet av menneskelige intervjuer gjør at respondentene ofte føler seg friere til å svare ærlig, særlig på sensitive eller sosialt vanskelige spørsmål. Dette gir høyere datakvalitet også på temaer der man i tradisjonelle intervjusituasjoner risikerer underrapportering eller forskjønning.